Anne ve Bebek

BEBEĞİM UYUMUYOR, NE YAPABİLİRİM?

Sık sık şu soruyu soruyoruz: “Bebeğim uyumuyor, ne yapabilirim?” Bu sorunun ardından veya önüne genellikle şu soru gelir: “Bebeğimin ne kadar uykuya ihtiyacı var?” İkisine de cevap verelim.

“Bebek gibi uyudum” ifadesi

“Bebek gibi uyudum” diye bir tabir var ve yeni doğan bebek sık sık uyandığı için yeni doğmuş gibi uyumanın ilginç olmaktan uzak olduğunu söyleyenler var. Hatta bazıları bu şekilde uyuduğunu iddia eden kişiyi “muhtemelen bir genç gibi uyuduğunuzu söylüyorsunuz” diyerek düzeltecek kadar ileri gidiyor. Bu ifadelerin iyi mi kötü mü olduğu konusunda bir tartışma başlatmadan, bir bebeğin anne-babasına şu önemli soruyu sormayı hak ediyorlar: Bebeğimin ne kadar uykuya ihtiyacı var?

Uyku Tıbbı Akademisi (AASM), yaş kategorisine göre resmi tavsiyeler sunar, ancak bu Amerikan kuruluşu, bunları vermeden önce, 4 aylıktan küçük çocuklar için dalgalanmalar ve kesin veri eksikliği nedeniyle tavsiye vermekten kaçındığını açıklar. Bununla birlikte, diğer yaş grupları için bilgiler ilginçtir.

Yaş grubuna göre optimal sağlık için uyku miktarı önerileri

  • 4 ila 12 Aylık Bebekler: Optimal sağlık için bebekler her 24 saatlik dönemde 12 ila 16 saat uyumalıdır. Bu uyku miktarının şekerlemeleri içerdiğini unutmayın.
  • 12 ila 24 Aylık Bebekler (1 ila 2 yaş): En iyi sağlık için bebekler 24 saatlik bir süre içinde 11 ila 14 saat uyumalıdır. Bu uyku miktarının şekerlemeleri içerdiğini unutmayın.
  • 3 ila 5 Yaş Arası Çocuklar: Optimal sağlık için 24 saatlik bir süre içinde 10 ila 13 saat uyumalıdırlar. Bu uyku miktarının şekerlemeleri içerdiğini unutmayın.
  • 6 ila 12 Yaş Arası Çocuklar: Optimal sağlık için 24 saatlik bir süre içinde 9 ila 12 saat uyumalıdırlar.
  • 13 ila 18 Yaş Arası Ergenler: Sağlıklarını optimize etmek için 24 saatlik bir süre içinde 8 ila 10 saat uyumalıdırlar.

Açıkçası, bebekler ve küçük çocuklar, gece saatlerine ek olarak birden fazla seansta uyurken, daha büyük çocuklar ve gençlerin kestirme olasılığı daha düşüktür.

Yeterli uyku almanın sağlığa faydaları nelerdir?

İyi bir uyku almak bebeğe aşağıdaki şekillerde yardımcı olacaktır.

  • Geliştirilmiş dikkat
  • Bir bütün olarak iyileştirilmiş davranış
  • Geliştirilmiş öğrenme
  • Geliştirilmiş bellek
  • Duyguların iyileştirilmiş yönetimi
  • Fiziksel ve zihinsel sağlık yoluyla iyileştirilmiş yaşam kalitesi

Uyku eksikliği ile ilişkili sağlık riskleri nelerdir?

Tersine, bebek yeterince uyumuyorsa, aşağıdakiler gibi bazı problemlerin riskini artırır.

  • Dikkat eksikliğinden kaynaklanan kazalar
  • Bu uyku eksikliği kronik olarak devam ederse yüksek tansiyon
  • Bu uyku eksikliği kronik olarak devam ederse obezite
  • Bu uyku eksikliği kronik olarak devam ederse diyabet
  • Bu uyku eksikliği kronik olarak devam ederse depresyon

Bebeğim uyumuyor, ne yapabilirim?

İşte bebeğin iyi uyumasına yardımcı olacak bazı kolay ipuçları.

  • Özellikle şekerlemelerden önce veya geceleri ekranlardan mümkün olduğunca kaçının.
  • Çocuğu, nispeten sabit kan şekeri seviyelerine sahip olmak ve metabolik yolların düzgün işleyişini optimize etmek için doğru besinlerle dolu kaliteli yiyeceklerle besleyin. Bazıları bu noktayı yanlış yorumlayabilir. Buradaki fikir, katı bir yeme düzeni izlemeden mümkün olan en az işlenmiş gıdayı vermektir.
  • Çocuğu motor gelişimi için gün içinde hareket ettirin ve günün doğru saatinde yorun! Fiziksel aktivite ayrıca hücrelerin insüline daha duyarlı olmasına yardımcı olur, bu nedenle tip 2 diyabet geliştirme riskini önemli ölçüde azaltır.
  • Melatonin’in (uyku hormonu) doğal salgılanmasını kolaylaştırmak için bebek yatağa gittiğinde mümkün olduğunca karanlık bir odaya sahip olun.
  • Bebeğin soğumasını (daha seyrek) veya çok sıcak olmasını (daha sık) önlemek için uygun şekilde giyindiğinden emin olun.
  • Mümkünse emzirmek uyumaya yardımcı olur çünkü annenin sirkadiyen ritmi (iç saat) o uyurken bebeğe melatonin (uyku hormonu) aktaracaktır. Mümkünse anne, melatonin salgılanmasını engelleyen mavi ışık nedeniyle uyumadan önce mümkün olduğunca ekrandan uzak durmalıdır.
  • İşte, bebeğin zevk için fiziksel aktivite yaptığı kış mevsiminde dışarıda bir örnek. Bu fiziksel aktivite, motor gelişimini ve duyuların kullanımını iyileştirmeye yardımcı olurken, sonrasında uykuyu kolaylaştırır.
  • İşte bebeğin tırmanmayı öğrendiği bir iç mekan örneği. Her iki durumda da ebeveynlerin keşif yoluyla eğlenceyi ve öğrenmeyi en üst düzeye çıkarırken her zaman fiziksel aktivitenin risk / fayda oranını tartması gerektiğine dikkat edilmelidir. Bu aktivite uykuyu teşvik edecek ve uyku bu öğrenmelerin entegrasyonunu teşvik edecektir.
  • Hamak (rahatlama için parasempatik sinir sistemi alanı) oyun modülünün (oyun ve aktivasyon için sempatik sinir sistemi alanı) hemen yanındadır.

Allostatik yükün durumu ve bebeğin uykusu

Bebek, allostatik yükün (bir ortamdaki kronik stresin çeşitli bileşenlerinin toplamı) nispeten düşük olduğu bir ortamda yaşamalıdır. İster fiziksel ister zihinsel olsun, kronik stres kortizolü (stres hormonu) artıracak ve bu da uykuya yardımcı olan mekanizmaları olumsuz yönde etkileyecektir.

Verebileceğimiz örnek, bir ayı tarafından kovalanmamızdır. O zaman uykuya dalmak imkansız olacak çünkü amaç kaçmak. Günümüzde artık bizi kovalayan ayılar yok ama kronik stres kaynakları ve bebekler olarak zihinsel ayılarımız da olabilir. Bu kronik stres uyku üzerinde olumsuz bir rol oynayacaktır. İşte allostatik yükün ne olduğunu ve kronik stresin bebek ve ebeveynlerin vücudu üzerindeki etkisini açıklayan bir video.

Bebek uyuyana kadar ağlasın mı, ağlamasın mı?

Bebeğin uykuya dalana kadar ağlamasına izin verme tekniği çok tartışmalıdır ve bunun iyi bir nedeni vardır. Güvende olmak (ve güvende olma algısı) bebek için son derece önemlidir. Bebek kendini tehdit altında veya eziyet hissederse stres seviyesi artacak ve bu nedenle uyku çok zor olacaktır. Uykuya dalabilir, ancak uyku kalitesi kötü olabilir veya mikrotravma meydana gelebilir. Bu veya bu travma(lar)ın gelecekteki davranışları üzerinde sonuçları olabilir.

Bebek için fiziksel temasın önemi

Çoğu durumda, fiziksel temas, tamamen korunmuş hissettiği için bebeğin en büyük zevklerinden biridir. Bu nedenle bazı ebeveynler, bebek kendi başına uyuyabilecek kadar bağımsız hissedene kadar uyumaya karar verir. Japonya’da çocuklar genellikle belli bir yaşa kadar anne ve babalarıyla yatarlar ve bu aşamada bebeğin uykusunu temsil etmek için çevrilen deyim “iki kıyı arasındaki nehir”dir.

Eğer birlikte uyumayı seçerseniz, bebeğiniz bir oyun parkı, bir minder veya bir kazayı önlemek için başka bir yolla güvende olacak şekilde organize olmalısınız. Bu, özellikle ebeveynler yorgunsa geçerlidir.

Bebeğe güçlü bir güvenlik hissi vererek ve mümkün olduğunca fazla fiziksel temas sağlayarak bebeği sakinleştirmenin bir başka yolu da, uyuyana kadar onu deri tene askıda tutmaktır.

Uyumak zorunda kalmadan, bebeğin fiziksel ve zihinsel ihtiyaçlarının karşılandığından ve kendini güvende hissettiğinden emin olmak, kronik stresini kesinlikle azaltacak ve tüm ailenin kaliteli bir uyku çekmesine yardımcı olacaktır!

Uyku bozuklukları kolik, reflü veya diğer sindirim bozukluklarından kaynaklanıyorsa?

Bu durumlarda bebekte veya çocukta besin alerjisi veya intoleransı olabileceğinden konsültasyon yapılması gerekir. İyi bir başlangıç, bebeğinize minimum düzeyde işlenmiş kaliteli yiyecekler vererek başlamaktır. Mümkünse emzirmek kolik riskini azaltır. Tüm çözüm yollarını tükettiyseniz, bir sağlık uzmanı daha fazla ayrıntıya girerek size yardımcı olabilir.

Kronik stresin sindirim üzerinde olumsuz bir etkisi olduğu ve bu nedenle bebeğe mümkün olan en zen ortamını sağlayarak allostatik yükünün kontrol edilmesi gerektiği unutulmamalıdır.

Bir bebeğin kronik olarak stresli olma riskini azaltan bir ortamı nasıl sağlayabiliriz?

Bebeklerde olduğu gibi, her birey benzersizdir. Ancak, burada stres kaynağı olarak görülebilecek ve bebeğin uykusunu engelleyecek kadar kronik stres oluşturacak şekilde kademeli olarak birikebilecek bazı şeyler var. Açıkçası, “açma/kapama” olan bir anahtar değildir ve her bebek farklı tepki verir. Bu yönlerin farkında olmak ve mümkünse bunları ortadan kaldırmak veya en aza indirmek hala ilginçtir.

Gürültülü oyuncaklara sahip olun. Bu yüksek sesler, bebeklerin ve küçük çocukların dikkatini çekecek ses stresleridir ve stres için ödenmesi gereken bir bedel olabilir. Sakinleştirici ninniler burada kesinlikle hariç tutulmuştur ve bebeğinizin uyumasına yardımcı olmak için harikadırlar.

Yüksek oranda işlenmiş gıdalar ve rafine şekerler yiyin. İşlenmiş gıdaların sindirimi çok daha zordur ve rafine şekerler, işlenmemiş gıdalar kadar çok besin sağlamadan kan şekeri seviyelerini (kan şekeri seviyeleri) yükseltir.

Ekranlara maruz kalma. Mavi ışık melatonin salgılanmasını engelleyecektir. Anne emziriyorsa, sütünde daha fazla melatonin (uyku hormonu) olması için aynısını anneye de yapması önerilir.

Bebeğin gün içinde bulunduğu ortam (ev, kreş veya diğer). Bu ortamın allostatik yük üzerinde büyük etkisi olacaktır. Bebek söz konusu ortamın fiziksel veya duygusal ihtiyaçlarını karşılayamadığı için sürekli ağlarsa, bebeğin kronik stresi çok yüksek olacaktır. Bu ortam bebeğin hızına göre esnekse ve bebeğin ihtiyaçlarını tam olarak karşılıyorsa, iyi bir uyku çekmesi çok daha olasıdır.

Ebeveynlerin stresi. Bebek, ebeveynlerinin stresini algılarsa, kendisini tehdit altında hissedebilir. Anne emziriyorsa, tıpkı melatonin (uyku hormonu) gibi anne sütünde kortizol (stres hormonu) bulunur.

Açıkçası, performansa dayalı bir toplumda yaşıyoruz ve bu nedenle belirli bir düzeyde stresle uğraşmak normaldir. Ayrıca bu stresin farkında olmalı ve mümkün olduğunca yönetmeliyiz çünkü bebek bu stresi yönetmek için yetişkinlere göre çok daha az donanımlıdır.

Azaltmak veya ortadan kaldırmak istediğimiz bu noktalarla birleştiğinde, tüm aile için fiziksel aktivitenin, sempatik sinir sistemini harekete geçirmesi (aktivasyon veya “savaş ya da kaç” tepkisi) iyileştirme için yer bırakması nedeniyle de birçok faydası vardır. dinlenme zamanı geldiğinde parasempatik sinir sisteminin (gevşeme) yeri. Yani bebek de dahil olmak üzere tüm aile egzersiz sonrası modundaysa, sonrasında uyku daha kolay olacaktır.

Hipotalamo-Hipofiz-Adrenal eksen (HPA ekseni) tarafından stres yanıtının optimizasyonu. Uyku kalitesini iyileştirmek ve allostatik yükü azaltmak için yukarıda sıralanan tüm öneriler, tüm aile üyelerinin Hipotalamo-Hipofiz-Adrenal ekseni (HHS ekseni) aracılığıyla stres tepkisini optimize etmeye dayanmaktadır.

Bebeğinizin sağlıklı bir uyku deneyimi yaşarken üzerindeki kıyafetin de rahat olması da önemlidir. bblüv Sleep 3’ü 1 Arada Uyku Tulumu 0-3 Ay, 3-6 Ay, 6-9 Ay ve 9-12 Ay beden seçenekleriyle Welcome Baby’de.

Kaynaklar:

https://aasm.org/resources/pdf/pediatricsleepdurationconsensus.pdf

Cohen E.A. ve diğerleri, “Emzirme gece uykusunu iyileştirebilir ve infantil koliği azaltabilir: anne sütü melatoninin potansiyel rolü.” Avrupa Pediatri dergisi 2012, 171 (4): s.729-32

Bunlar da hoşunuza gidebilir...